Soft Crews vision – Darko berättar!

Soft Crew startades till en början som ett nätverk av konsulter som delade med sig av sin kunskap och sina erfarenheter. Vi  delade kunskap och erfarenheter och tyckte om att umgås och göra saker tillsammans.

Efter några år var vi några stycken som faktiskt tyckte att vi hade något speciellt, något att erbjuda marknaden och till andra konsulter som är verksamma i IT-branschen. Det fanns en plats att fylla bland andra konsultfirmor och mäklare.

Därför bildade vi bolaget We Are Soft AB, eller Soft Crew som vi kallar oss. Soft Crews vision blev med tiden allt tydligare. Den ska du nu få läsa om.

Varför startades Soft Crew?

Vi var ett gäng vänner som hade lång erfarenhet av att jobba som konsulter i IT-branschen. Både som anställda i olika konsultfirmor och som egenföretagare tillsammans med flera olika konsultmäklare. Vi hade bra idéer om hur vi tyckte en konsultmäklare skulle vara. Vi visste även vad för typ av företag vi inte ville vara. Inspirerade av olika branschkollegor tog vi de bästa bitarna och bildade sedan ett IT-konsultbolag där gemenskap och en positiv kultur står i fokus.

Vad är Soft Crews vision?

Vi tror på att sätta konsulterna i fokus och att hålla det enkelt. Tillsammans bygger vi ett attraktivt nätverk av starka och personliga varumärken. På så sätt blir Soft Crew något större än oss själva. Därav vår slogan “me myself and the crew”. Att samla de bästa konsulterna i ett och samma bolag är något som i sin tur verkligen gynnar konsultköparna. Har Soft Crew de bästa konsulterna, blir kunderna nöjda. Då kommer de fortsättningsvis att vända sig till oss när de behöver resurser. Så enkelt är det. Det är så det ska vara.

Vilka konsulter finns i nätverket?

Många är konsulter som vi känner sedan tidigare, eller personer som vi har jobbat med i olika projekt. Andra är såna “som har jobbat med någon som jobbat med nån”. Vi försöker hålla det personligt, och när vi “kvalitetssäkrar” någon frågar vi i största möjliga mån någon som vi känner. Generellt sett består nätverket av konsulter som vi har jobbat med, samt konsulter som vi skulle vilja jobba med.

Hur jobbar ni med införsäljning?

Vår säljare, och även vi grundare träffar kontinuerligt våra kunder. På så sätt är vi proaktiva och förstår kundens behov när de på sikt behöver hjälp. Som konsult behöver man oftast fokusera 100% på den kund eller det projekt som man jobbar med just nu. Där kommer vi in som någon form av “agent”. För konsulterna innebär det att vi gör en form av omvärldsbevakning.

Vi grundare är fortfarande verksamma som IT-konsulter. Det ger oss en unik position, dels kan vi bedöma andra konsulters förmåga, och vi förstår även kundens specifika behov. Ibland till och med bättre än kunden. När man sitter på uppdrag kan man ofta relativt snabbt identifiera att “det där teamet skulle behöva en QA”, eller “här behövs en DevOps-person som kan automatisera tester och deployer…”. Kunderna är ju experter på sina områden, och vi kan  mjukvaruutveckling.

Brukar ni få tips om kundens behov?

Ett av våra mål är att skapa en självsäljande kultur. Konsulter som är i leverans hos oss kan minska mellanskäret med en procentenhet om man tipsar om en konsult som får uppdrag via oss. Konsulterna har ju ofta en unik inblick i kundens behov. De har dessutom även vetskap om vilken kompetens som bör tillföras, men också vilken typ av person som skulle passa in. Just detta är oerhört värdefull information som alla parter gynnas av.

Who you gonna call?!

Haha. Vi har på skoj snott taglinen från Ghostbusters 👻. Vår ambition är ju att vara det första företag man tänker på att vända sig till när man behöver IT-resurser. Vi hoppas att kunderna ska känna att “hos Soft Crew får jag alltid de bästa konsulterna att välja på“. De bästa personerna för att lösa uppgiften helt enkelt. 😊

Varför ska man välja just Soft Crew?

Vi tror att de flesta företag som anlitar en konsult struntar i vilket företag konsulten kommer ifrån. Många av de traditionella konsultföretagen stoltserar med att de är störst, bäst och starkast. Men vi anser att allting handlar om Konsulten. Konsultens förmåga att förstå kunden och bidra med sin kompetens.

Däremot tror jag att vi i Soft Crew, med vår långa erfarenhet av konsultbranschen och vårt stora nätverk, är väldigt bra på att hitta personer som passar och bäst löser kundens behov. Återigen – Who you gonna call?👻

Vilka utmaningar har ni stött på?

Som ett nytt företag kan det vara svårt att slå sig in hos kunder. Många kunder har ramavtal med andra leverantörer. Ramavtal som ofta löper på flera år. Som nytt företag kan det därför vara svårt att få chansen att visa vad man kan göra för kunden.

Just ramavtalen kan också gynna stora företag med “stora volymer”. På Soft Crew jobbar vi med egenföretagare. De bästa och mest erfarna skulle jag vilja påstå. Men i de större konsultfirmorna kan de juniora konsulterna vara de med störst marginal. I IT-branschen är det inte så stora skillnader på timpriserna. Trots detta kan det skilja jättemycket i hur mycket tid en uppgift tar, beroende på vem som gör den. Eller ens om den blir klar, eller går att underhålla. En person kan vara skillnaden mellan framgång och ett totalt misslyckande i vissa projekt.

Vad är det roligaste med att bygga upp Soft Crew?

Det roligaste är att vi känner att vi är något på spåret. Att följa Soft Crews vision och känna att vi uppskattas av både kunder och konsulter. Att marknaden har bjudit på lite motstånd, med Corona och sånt, gör oss bara mer taggade.

Vi i IT-branschen är ofta problemlösare, och att bygga det bästa IT-företaget är ganska likt att bygga exempelvis en webbapplikation. Och sånt gillar vi! Det är därför vi finns.

Är det inte dags att testa oss? Eller varför inte joina oss? Du vet väl om att det även går att sitta hos oss? Vi är sällskapssjuka, och blir glada om du följer oss på Instagram. Ska vi hänga lite tillsammans? Då ska du kolla in vår LinkedIn.